Veiligheid, de eerste prioriteit...

26-04-2019

Goede schokdempers zo essiëntieel

Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat één op de vier auto’s met één of meer versleten schokdempers rond rijdt? Hier ligt een belangrijke taak voor ons als autobedrijf Van Roon: communiceren over de veiligheid van een bestuurder en zijn inzittenden.  En uiteraard vertellen welke rol schokdempers hierbij spelen. Als automobilist sta je er namelijk  niet bij stil dat een schokdemper per kilometer tussen de 5.000 en 7.000 op en neer gaande bewegingen maakt. Dus als een auto 100.000 km heeft gereden heeft een schokdemper al minstens 500 miljoen keer zijn werk gedaan. En dat slijtage, die zo geleidelijk gaat dat de bestuurder het nauwelijks merkt , een logisch gevolg is. Wat zijn de nadelige gevolgen van versleten schokdempers: Remafstand Hoe groter de slijtage van de schokdemper, hoe langer de remafstand van de auto. Wanneer je rijdt met 50% versleten schokdempers, wordt de remafstand bij een noodstop met gemiddeld 2.6 meter verlengd. Remafstand met ABS Bij auto’s die zijn uitgerust met ABS/ESP wordt die remafstand zelfs nog groter. De werking van het antiblokkeersysteem en het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) wordt door versleten schokdempers namelijk ernstig belemmerd. Controle verliezen Defecte of versleten schokdempers verhogen het risico op het verlies van controle over de auto, slipgevaar of aquaplanning. Denk alleen maar aan het typische Nederlandse weersituatie. Versleten schokdempers maken de auto instabiel, waardoor de wegligging ernstig verslechterd. Bovendien hebben de banden met defecte schokdempers minder goed contact met de weg. Weggedrag Bij het rijden met versleten schokdempers zal een bestuurder fors meer en vaker moeten bijsturen. Verhoogde bandenslijtage Versleten schokdempers hebben ook een directe invloed op slijtage van andere delen van de auto. Denk bijvoorbeeld aan stuurdelen, aandrijfassen en de verlichting. Daarnaast leiden schokdempers die hun beste tijd gehad hebben tot extra bandenslijtage met meer dan 7%. Vermoeidheid bestuurder. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat rijden met 50% versleten schokdempers de vermoeidheid van de bestuurder aanzienlijk verhoogt. Vermoeidheid kan de reactietijd van een bestuurder met 26% verhogen.